A Magyar Gyógyszerészi Kamara Kórházi-Klinikai Területi Szervezete álláspontja az egységes intézeti gyógyszertári szolgáltatásról szóló kormányrendelet tervezetéről
A Magyar Gyógyszerészi Kamara Kórházi-Klinikai Területi Szervezete álláspontja
az egységes intézeti gyógyszertári szolgáltatásról szóló
kormányrendelet tervezetéről
A Magyar Gyógyszerészi Kamara Kórházi Klinikai Szervezetének elnöksége (továbbiakban: Elnök-ség) a rendelettervezet tekintetében az alábbi véleményt képviseli:
I. Az Elnökség általános észrevételei
A tervezet alapjául szolgáló, Magyarország 2024. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2023. évi LIII. törvényt bár nem volt alkalmunk véleményezni, azonban a kihirdetését követő-en véleményünket, javaslatainkat és aggályainkat is megfogalmaztuk és eljuttattuk a döntéshozók számára.
Továbbra is szükségesnek tartjuk rögzíteni, hogy a bevezetendő szabályozáshoz nem áll rendelkezés-re hatástanulmány és kontrollálható, tényadatokon alapuló elemzés sem. Indokoltsága, koncepciója számunkra nem ismert, az intézeti gyógyszerellátás ilyen módú átalakítása megalapozatlan.
Az Elnökség által megismert legfőbb érvek nehezen igazolhatók: bár számszakilag talán igazolható, hogy a kórházi adósságokat zömében a gyógyszerszámlák adják, eközben egyértelműen igazolható, hogy a kórházi költségvetéseknek átlagosan kb. 3-8% képezi a gyógyszer-ráfordítást, továbbá a gyógyszer-nagykereskedők rendszerint a „legtürelmesebb” hitelezői a kórházaknak. Emellett azon állítással is vitáznánk, mely szerint a kb. 200 milliárd forintos gyógyszerpiac mögött mindösszesen alig annak egyharmadára kiterjedő közbeszereztetés áll. Meggyőződésünk szerint ezen összeg közel kétharmadát az ún. NEAK speciálisan finanszírozott gyógyszerkör adja, mely mögött teljes egészé-ben a NEAK által lefolytatott tenderek állnak. A nagyságrendileg 50 milliárd forintos „klasszikus” fekvőbeteg-ellátási gyógyszerpiac értékének további közel felét a KEF által gondozott központosí-tott gyógyszer-közbeszerzési eljárások fedik le.
Nem egyértelműen belátható számunkra az a tényező sem, hogy a Tervezet nyomán a Projekttársa-ság által bonyolított kis- és nagykereskedelmi forgalomnak, az ahhoz kapcsolódó árrésnek és volu-men kedvezményeknek, esetleges rabattoknak és gyógyszeradományoknak a Projekttársaságnál tör-ténő megjelenése mennyiben segíti az állami fenntartású, költségvetési intézmények gazdálkodását.
A fentiekben hivatkozott korábbi Állásfoglalásunk tartalmazta többek között, hogy a Projekttársa-ság számára kiírandó Kbt. szerinti eljárás követelményrendszere, a vele szemben támasztott elvárá-sok nem tisztázottak, melyekre jelen Kormányrendelet sem ad választ, holott a törvénymódosítás végrehajtási rendelete a véleményezés tárgya.
Az elnökség álláspontja teljes terjedelmében itt tekinthető meg. >>
- 2023.08.17 -